Na vodećoj evropskoj manifestaciji posvećenoj profesionalnom uzgoju životinja i stočarskoj proizvodnji EuroTier2022, naše kolege iz tima Elixir Feed-a Dušan Jeremić, zamenik direktora društva i Igor Apić, komercijalni direktor sastali su se sa velikim brojem partnera i imali priliku da razgovaraju o aktuenim temama, uslovima, trendovima i inovacijama na polju stočarske proizvodnje i feed biznisa.
Tokom četiri sajamska dana u Hanoveru, preko 100.000 posetilaca i preko 1.800 izlagača, profesionalaca i poljoprivrednika iz celog sveta potvrdilo je međunarodni značaj ove platforme za dalji razvoj stočarstva i inovativnih metoda uzgoja životinja.
– Imali smo priliku da na jednom mestu sretnemo veliki broj naših dobavljača i da se sastanemo sa potencijalno novim dobavljačima. Iako je zvaničan broj ukupnih izlagača bio manji nego pre četiri godine kada je održan poslednji sajam, u sektoru ishrane životinja delovalo je drugačije. Izlagači iz ,,feed“ biznisa bili su u četiri velike hale, štandovi su bili impresivni. Bile su prisutne skoro sve najrenomiranije firme iz Evrope i nekoliko velikih iz Kine
Dušan Jeremić, zamenik direktora Elixir Feed
Jedan od strateških prioriteta Elixir Feed-a, članice poslovnog sistema Elixir Group, su dugoročni partnerski odnosi. Kolege Dušan i Igor održali su niz sastanaka sa poslovnim partnerima, potencijalnim kupcima i distributerima u cilju produbljivanja postojećih i uspostavljanja novih saradnji.
Tokom sajma smo uglavnom obnovili stara prijateljstva. Ipak, kako se na tržištu pojavljuju nove ideje i novi proizvodi, tako se i naša baza partnera širi. Jedan od osnovnih elemenata za izbor patnera je, naravno, kvalitet proizvoda, jer kao distributer Elixir Feed želi da zadrži renome pouzdanosti robe i usluge/podrške kupcima na tržištu Srbije. Iz tog razloga su ovakve prilike, poput Eurotier sajma, sjajna prilika da se upoznamo sa novim potencijalnim partnerima i pokušamo da procenimo da li su pravi za nas.
Dušan Jeremić, zamenik direktora Elixir Feed
Elixir Feed sarađuje sa svetski poznatim kompanijama koji su lideri u inovativnim rešenjima u dodacima za stočnu hranu. Neki od partnera sa kojima sarađujemo su CJ Cheil Jedang iz Koreje, vodeći svetski proizvođač aminokiselina, Orffa Additives iz Holandije, jedan od najvećih evropskih i globalnih distributera vitamina, Lactalis iz Francuske i Nutrifeed iz Holandije, dva evropska proizvođača proizvoda od mleka. Među važnim imenima su i dobavljači mikrominerala – Anima iz Poljske, Cuprichem iz Malte i Turske, Piraiki iz Grčke, Kirns Chemicals iz Kine, zatim BiOrigin iz Brazila za prebiotike, InRoads iz Engleske za arome i mnogi drugi.
Kolege ističu da su šetajući kroz hale na ovogodišnjem sajmu sreli veliki broj poznatih lica sa domaćeg tržišta.
– Među izlagačima je bilo i nekoliko srpskih firmi, naših partnera, među kojima su Patent, Inberg, Alpeks, Bankom… Moj utisak da stručnjaci sa domaćeg tržišta ne zaostaju za znanjem u odnosu na kolege iz Evrope, ali delimično zaostaju u primeni znanja zbog čestih finansijskih ograničenja i pritisaka da se napravi finansijski što konkurentniji proizvod. Nestabilnost tržišta mesa i stalna neizvesnost za farmere usporava primenu već postojećih saznanja i tehnika
Dušan Jeremić, zamenik direktora Elixir Feed
Razmena iskustava, inovacije na tržišu, najnovije tehnologije u proizvodnji i ishrani bile su neke od tema o kojima se razgovaralo na ovogodišnjem sajmu. Kolega Igor Apić, komercijalni direktor Elixir Feed, objasnio je glavne pravce i trendove u upotrebi feed aditiva i istakao neke od glavih izazova sa kojima se susreće ,,feed“ industrija.
– Kada govorimo o proizvodnji i upotrebi feed aditiva, trendovi u Evropi se menjaju i sve više se koriste fitogeni aditivi i smanjuje upotreba antibiotika, u cilju poboljšanja kvaliteta mesa i približavanja krajnjem potrošaču, odnosno čoveku. Cena makrosirovina u svetu je drastično porasla, kao i sami troškovi svih proizvoda,tako da raste i tendencija povećane upotrebe sintetskih aminokiselina, gde i Elixir Feed traži svoje mesto na tržištu, međutim postoji veliki problem sa nestabilnim cenama i nemogućnošću projektovanja cena za naredni period. U Srbiji je sva proizvodnja mesa generalno smanjena, u velikom procentu, što smanjuje ukupno tržište, a upotreba feed aditiva je u direktnoj korelaciji sa cenom mesa svih vrsta i kategorija. Šta to znači? Ukoliko su inputi visoki, kao što je trenutna situacija, a cena mesa ne prati sirovinske cene, proizvođači stočne hrane izbacuju iz smeša sve aditive, kako bi pojeftinili gotov proizvod i to su uvek komponente koje su prve „na udaru“ nutricionista. Ova godina je specifična po jako lošem kvalitetu kukuruza i soje, što će nama otvoriti neka nova vrata u feed biznisu, sa pojedinim aditivima.
Igor Apić, komercijalni direktor Elixir Feed
Usled različitih geopolitičkih zbivanja, kolege prenose da je tržišna neizvesnost jedan od faktora koji značajno otežava planiranje trendova i razvoja tržišta u budućnosti. Zbog toga, kolega Igor posebno ističe značaj kontinuirane edukacije, usvajanja novih znanja i njihove implementacije za dalju održivost poslovanja.
– S obzirom da su naši targeti vezani za proizvođače stočne hrane, integratore, kao i farme, kontinuirana edukacija je neizostavna. Svakim danom dolazi se do novih saznanja čija implementacija u proizvodnji, može doprineti višestruko, kako poboljšanjem proizvodnih parametara, tako i generalnim pojeftinjenjem, odnosno snižavanjem ukupnih troškova proizvodnje.
Igor Apić, komercijalni direktor Elixir Feed